Algemene informatie

Wie durft?  Kom naar museum Engelandvaarders:

Ontdek en beleef de moedige en gevaarlijke avonturen van onze Soldaten van Oranje in een bunker aan zee.

Een plek, gevuld met verhalen over jonge mannen en vrouwen, die zich in oorlogstijd durfden te verzetten tegen de vijand.

Met film, interactieve audiovisuele technieken en je eigen kijkwijzer stap je in hun voetsporen en ga je zelf op ontdekkingstocht.

Leef je in en bedenk: Wat zou jij doen?

Doelgroepen

Het museum richt zich met de educatie op met name groep 7/8 van de basisschool en de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs. Gezien het internationale karakter van het museum en het uitwisselingskarakter en samenwerkingsverbanden die sommige scholen hebben is het ook mogelijk buitenlandse leerlingen te ontvangen. Het museum is tweetalig (Nederlands-Engels) ingericht.

Als uitbreiding op het bestaande en uitgevoerde programma (de rondleiding-museumles) heeft het museum speciaal voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs lesmateriaal ontwikkeld dat leerlingen laat kennismaken met de verhalen van de Engelandvaarders. 

Met deze lessenserie leren leerlingen over de motieven om te vertrekken, de manieren waarop zij in Londen kwamen, de hulp en gevaren onderweg en de verschillende manieren waarop zij meehielpen aan de bevrijding van Nederland. De leerlingen gaan op zoek naar een Engelandvaarder die voor hem of haar een inspirerend voorbeeld is en met een gedicht en/of het schrijven van een toneelscene wordt de lesstof verwerkt; wat betekent vrijheid voor leerlingen en welke keuzes zouden zij maken?

Complete museumles (incl. docentenhandleiding) Vechten voor Vrijheid!

De docentenhandleiding Museumles; Vechten voor vrijheid! (bijlage 1) bestaat uit het volgende (voor deze lessenserie hebben wij 2 vrijwilligers (beperkt) beschikbaar om de leerkracht te assisteren, indien mogelijk op locatie):

– Opbouw van de lessenserie

– Aansluiting op lesmethodes en kerndoelen

– Les 1 Inleidende les op school (40 minuten) -klaslokaal

– Les 2 Museumles (60-70 minuten) -museum Noordwijk

– Les 3 Verwerkingsles op school (50 minuten) -klaslokaal

 

Heeft u  interesse in een bezoek met uw school aan ons museum vul dan het formulier via het menu “groepsbezoeken” of voor nadere informatie neemt u contact op met Mevr Ada Bulk (06 – 5373 5007)

Hoe schrijf je een toneelscene of eenakter

Bij deze laatste opdracht schrijf je een eigen verhaal over een Engelandvaarder die jou heeft geïnspireerd of wordt uitgegaan van een fictieve Engelandvaarder. Deze maak je na het museumbezoek en lever je in op school. Daar kan de leerkracht, klas of jury kinderen met elkaar kiezen welke verhalen het meest indrukwekkend zijn.

De klas zal gevraagd worden de drie beste toneelscenes naar het museum te sturen. Aan het eind van het jaar zal, een door het museum geselecteerde jury onder leiding van Martine Zeeman uit alle inzendingen van de scholen 3 verhalen kiezen en deze in een voorstelling samenbrengen en laten spelen door een acteur(s) in het bijzijn van de klas (en ouders) op een nader te bepalen locatie.

Opgemerkt dient te worden dat het programma aansluit met de geformuleerde kerndoelen (51-56) voor het basisonderwijs en de kerndoelen (37-51) voor het voortgezet onderwijs onderbouw.

Wij kunnen voor maximaal 50 groepen een, door Stichting Engelandvaarders Gala gesponsorde donatie, een compleet gratis programma aanbieden, gratis* bus naar Noordwijk (vv), gratis entree en gratis interessante rondleiding, eventueel in combinatie met de museumles “Vechten voor Vrijheid!”
*het gratis busvervoer is in principe niet van toepassing voor scholen uit Noordwijk, Noordwijkerhout en Katwijk. Mocht vervoer naar het museum een probleem zijn dan in overleg.

– Het museum helpt scholieren met het maken van (profiel)werkstukken en biedt het stageplekken aan voor geïnteresseerde studenten die nader onderzoek willen verrichten. In het voorjaar van 2019 zal een stagiaire werkzaam zijn.

Informatie spreekbeurt/werkstukken

In ontwikkeling.

Kleurplaat

In ontwikkeling.