de nooit volmaakt
Je bent hier:

De Nooit Volmaakt is in goede handen

door Jos Teunissen

Het was even spannend rond de Nooit Volmaakt, de boot waarmee schipper Kees Koole tientallen Engelandvaarders op weg hielp naar Engeland. Het schip was toe aan een nieuwe opknapbeurt, maar eigenaar Daan de Bruijn zag op tegen de hoge kosten en de vele energie die de restauratie van hem zouden vergen. Hij overwoog heel even de boot te verkopen, maar besefte meteen dat verkoop het risico inhoudt dat de Nooit Volmaakt uit beeld raakt en op termijn roemloos op de schroothoop eindigt.

Inmiddels is een oplossing gevonden: de Nooit Volmaakt wordt ondergebracht in een stichting die de restauratie gaat financieren en zelf uitvoeren. Het bestuur wordt gevormd door schippers uit de plaats waar de Nooit Volmaakt zijn ligplaats heeft: Schipluiden, het dorp waar Koole op 21 april 1912 werd geboren. Daarmee lijkt de boot weer jaren vooruit te kunnen.

De Nooit Volmaakt werd tijdens de Eerste Wereldoorlog gebouwd in opdracht van Gerrit de Bruijn uit Schipluiden en op 30 juli 1917 gedoopt tot de ‘Arie’, naar zijn zoon. In de jaren twintig nam Jan van Leeuwen, kruidenier in de Dorpsstraat, het schip over. Van Leeuwen vervoerde er mest, pulp en aardappelen mee. In 1935 kocht de familie Rienksma het schip, dat werd omgedoopt tot ‘Nooit Volmaakt’, naar de door opoe Rienksma veel gebruikte uitspraak dat het leven ‘nu eenmaal nooit volmaakt’ is.

In het begin van de Tweede Wereldoorlog nam Koole de schuit van Sietse Rienksma over en ging er aardappelen mee vervoeren van Zeeland naar de regio Den Haag. Van Anton Schrader, die in Den Haag bij het Bureau voor de Voedselvoorziening werkt, kreeg hij een vergunning waarmee hij van de Duitse bezetter tot middernacht op het Haringvliet mocht komen.

 

de nooit volmaakt

Koole haalde op de Van Ravesteijnwerf in Leidschendam bootjes op die daar door de broers Jo en Pier Meijer in het geheim zo zeewaardig mogelijk waren gemaakt. De scheepjes werden verzegeld, zodat ze ‘controlevaartuigen’ van de Voedselvoorziening leken en achter de Nooit Volmaakt naar het Haringvliet gesleept.

Dankzij de vergunning en het zegel kon Koole vrijwel ongestoord de Duitse controles passeren. Onderweg pikte hij de Engelandvaarders op een afgesproken plek op. Zij verborgen zich in het ruim van de Nooit Volmaakt achter aardappelzakken. Midden op het Haringvliet stapten ze over in het bootje en gingen richting Engeland.

Koole heeft op deze manier ten minste 72 Engelandvaarders naar open zee gebracht, onder wie enkele geallieerde piloten. Van hen zijn 47 daadwerkelijk in Engeland aangekomen. Voor zijn van grote moed getuigende verzetswerk is hij door de RAF onderscheiden. Van de Amerikaanse president Truman ontving hij een officiële dankbetuiging. Pas na zijn overlijden in 1977 is hij in Nederland onderscheiden met het Verzetsherdenkingskruis.

In de jaren zeventig deed het schip onder de naam ‘Lenko’ dienst bij de mosselvangst in Zeeland. Voor dit doel is het schip met 4 meter ingekort. In 2010 werd Daan de Bruijn, een nazaat van Gerrit de Bruijn, de nieuwe eigenaar. Hij geeft de boot weer de naam ‘Nooit Volmaakt’.

Geen enkel ander object is zo gerelateerd aan de Engelandvaart ’40-’45 als de Nooit Volmaakt. Mooi dat het behoud van het schip voor een nieuwe periode gewaarborgd is.

de nooit volmaakt
Bij de sluis in Leidschendam werd op 23 mei 2013 een herinneringsbord onthuld. Hier was tot in de jaren zeventig de werf van Van Ravesteijn gelegen. De straat kreeg in 2019 de naam ‘Van Ravesteijnkade’.